ششم ابتدایی دبستان شاهد پسران آمل
آموزشی
 

بدیع‌الزمان ابوالعز بن اسماعیل بن رزاز جَزَری (درگذشتهٔ ۶۰۲ ق.) مهندس مسلمان از جزیره در شمال عراق بود

نخستین ربات قابل برنامه‌ریزی انسان نما، اختراع جزری.

جزری کتاب خود را  به زبان عربی نوشته و آن را «الجامع بین العلم و العمل النافع فی صناعة الحیل» نام گذاشته. معنی واژه‌به‌واژهٔ آن می‌شود: «دانستنی‌هایی در رابطه با مکانیزم‌های هوشمند» این کتاب در فارسی با عنوان «مبانی نظری و عملی مهندسی مکانیک در تمدن اسلامی» ترجمه شده‌است. جزری این کتاب را در سال ۶۰۲ هجری به فرمان قرا ارسلان امیر سلسله آرتوقلو در دیاربکر آناتولی تالیف کرده‌است.

جزری در این کتاب طرز کار و ساخت ۵۰ دستگاه که خود ساخته و به کار برده را تشریح می‌کند. این دستگاه‌ها شامل ساعت‌های آبی و شمعی، ظرف‌ها و فواره‌های خودکار، وسایل آبرسانی از نهر و چاه، ابزار خودکار نواختن نی و دیگر وسایل از جمله قفل رمزی و قفل کلون‌دار و ابزار هندسی است. بخش عمده اسباب و تعبیه‌هایی که وی در آن شرح می‌دهد اختراع خود او بوده‌است.دستگاههایی‌ که‌ در این‌ کتاب‌ تشریح‌ شده‌ است‌، همگی‌ از نظر فنی‌ درست‌ و قابل‌ ساخت‌اند. سه‌ نمونه‌ از دستگاههای‌ جزری‌ (یک‌ تلمبه‌، یک‌ ساعت‌ آبی‌ و یکی‌ از وسایل‌ اندازه‌گیری‌ مقدار خون‌ در عمل‌ رگ‌زنی‌) ساخته‌ شد و در جشنواره جهانی‌ اسلام‌ در 1355 ش‌/1976 در لندن‌ به‌ نمایش‌ در آمد

الجزری نخستین ربات قابل برنامه‌ریزی انسان نما را در اواخر عمرش ساخت. به این علت او به عنوان پدر علم مهندسی رباتیک جهان شناخته می‌شود. اختراع او، یک قایق آبی بود که در آن چهار نوازندهٔ مصنوعی موسیقی برای مراسم و برنامه‌های جشن سلطنتی، آهنگ می‌نواختند و حاضران را سرگرم می‌کردند، ساز‌ها به صورت هیدرولیک و با کمک آب برنامه ریزی می‌شود.

در کتاب جزری شمار چشمگیری واژه و اصطلاح فارسی یافت می‌شود که نشانگر تأثیر بزرگ ایرانیان در فناوری جهان اسلام در سده‌های میانه‌ است.

 

چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, :: 22:55 ::  نويسنده : علی مهدوی
در سوئد مدرسه ای ابتدایی راه اندازی شده که کودکان با وجود دکوراسیونی که رضایت خاطرشان را فراهم می کند احساس می کنند در مزل و اتاق خود تحصیل می کنند.
چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, :: 22:25 ::  نويسنده : علی مهدوی
 


   روش کار: 

 1. نخست مخروط آتش فشان را بسازیم.6 فنجان آرد 2فنجان نمک4 قاشق سوپخوری روغن غذا خوری و 2فنجان آب رامخلوط کنید. مخلوط بدست آمده باید یکنواخت ومحکم باشد(در صورت نیاز می توانید آب بیشتری اضافه کنید  (


2. بطری پلاستیکی را در ظرف مورد نظر به طور ایستاده قرار دهید و خمیر تهیه شده را در اطراف آن به شکل یک کوه آتش فشان فرم دهید البته توجه داشته باشید که آن را به طور کامل نپوشانید قسمت دهانه آن را برای اضافه کردن بقیه مواد خالی نگه دارید.

3. قسمت بیشتر بطری را با آب گرم پر کنید و مقدار کمی از رنگ قرمز غذارا به آن اضافه کنید.

4. پودر لباسشویی به محتویات بطری اضافه کنید.

5. دو قاشق سوپ خوری جوش شیرین به بطری اضافه کنید.

6. به آرامی سرکه را به بطری اضافه کنید.

 مراقب باشید زمان فوران کوه آتش فشان رسیده است. 

 نکات:

گدازه هایی با رنگ قرمز ملایم در نتیجه واکنش بین جوش شیرین وسرکه تولید خواهد شد.

در این واکنش مانند آتش فشان حقیقی گاز کربن دی اکسید هم تولید خواهد شد.

به دلیل تولید گاز کربن دی اکسید در بطری پلاستیکی فشاری ایجاد می شودو(به علت حضورپودر لباسشویی) حبابهایی از آتشفشان خارج خواهد شد که چهره زیبایی به آزمایش می دهد

اگر چند قطره رنگ زرد هم به آن اضافه کنید گدازه های خارج شده رنگ زیبا تر وطبیعی تری پیدا خواهند کرد.

با آب اکسیژنه خیلی کف  سریعتر و قشنگتر ی تولید می شود. با دی کرومات هم خوش رنگ می شود

 یا ابتدا دی کرو مات آمونیوم را روی سینی می ریزیم و مانند یک تپه کوچک درست میکنیم و شعله ی آتش را روی آن میگیریم چند لحظه بعد واکنش صورت می گیرد و گرما و نور زیادی آغاز میکند .

شاید در ابتدا به نظر برسد که دی کرومات آمونیوم در حال سوختن است . اما این طور نیست . چون اگر یک بشر را روی آن بگذاریم ، واکنش متوقف نمیشود. اما اگر روی یک آتش ، بشر بگذاریم ، شعله آتش خاموش میشود .

 

چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, :: 22:21 ::  نويسنده : علی مهدوی

 

پیش نویس کتاب ریاضی پایه ی ششم

 

 

 

 

پیش نویس کتاب بخوانیم پایه ی ششم ابتدایی

 

 

پیش نویس کتاب بنویسیم پایه ی ششم

 

 

 

پیش نویس کتاب اجتماعی پایه ی ششم


 

 

پیش نویس کتاب علوم پایه ی ششم

 

 

 

پیش نویس کتاب هدیه های آسمانی


پایه ی ششم ابتدایی

 

 

 

 

چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, :: 22:21 ::  نويسنده : علی مهدوی
جین اولیت در شهر کوچک رایسویل در ایالت آیوا معلم کلاس سوم بود. سال ۱۹۶۷ بود و در آن زمان در آمریکا تبعیض های نژادی علیه گروه های اقلیت و سیاه پوستان رواج داشت. ترور مارتین لوتر کینگ گه در آوریل همان سال اتفاق افتاد،الیوت را به فکر انداخت که در باره ی آثار منفی نژاد پرستی به شاگردانش مطلبی را آموزش دهد.ساکنان شهر کوچک او همه سفید پوست بودند و اکثر شاگردان ۸ ساله ی کلاسش هم در همان شهر به دنیا آمده و بزرگ شده بودند. همگی سفید پوست و مسیحی بودند و با آنکه سیاه پوستان را فقط در تلوزیون دیده بودند،همگی نسبت به آنها عقاید نژاد پرستانه داشتند.

الیوت به این نتیجه رسیده بود که تنها با صحبت کردن مفهوم واقعی این پدیده ی منفی اجتمایی را نمی تواند به شاگردانش برساند بنا بر این تصمیم گرفت آزمایشی را در کلاس انجام دهد.      

در روز اول آزمایش کلاس را به دو گروه چشم آبی ها و چشم قهوه ای ها تقسیم بندی کرد و به بچه ها گفت چون خودش معلم کلاس است و چشمانی آبی دارد بنا بر این در کلاس او چشم آبی ها از چشم قهوه ای ها برتر و بهتر هستند. در ابتدا شاگردان چشم قهوه ای مقاومت کردند و باور این موضوع برایشان ممکن نبود برای همین معلم با یک سری توضیحات شبه علمی آنها را قانع کرد. او به چشو آبی ها مزایای ویژه ای داد مثلا زنگ تفریح طولانی تر و نشستن در ردیف جلوی کلاس یا اینکه چشم آبی ها فقط باید با گروه خود بازی     می کردند و چشم قهوه ای ها را نادیده می گرفتند،چشم قهوه ای ها باید در آب خوری جداگانه آب می خوردند و اگر دچار اشتباه می شدند یا قوانین را رعایت نمی کردند توبیخ می شدند.

به این ترتیب الیوت موفق ظرف تنها چند ساعت یک جامعه ی کوچک نژاد پرست در کلاس درسش تشکیل دهد او مشاهده کرد که شاگردهایش همان ۱۵ دقیقه ی اول نسبت به این اعمال تبعیض آمیزعکس العمل نشان داده اند و رفتار متقابل آنها با یکدیگر تغییر کرده است ، چشم آبی ها که خود را گروه برتر میدانستند نسبت به همکلاسی های زیر دست خود رفتار های گستاخانه و ارباب مآبانه بروز دادند .آنها چشم قهوه ای ها را مسخره

کردند از آنها به معلمشان شکایت بردند در حیاط مدرسه با آنها کتک کاری کردند و حتی خودشان روشهای جدیدی برای اعمال محدودیت های بیشتر بر آنها ابداع کردند.

چشم قهوه ای ها هم ظرف همین مدت کوتاه تغییر کردند آنها ناگهان روحیه ی خود را از دست دادند و تبدیل به بچه های افسرده، کمرو و بی اراده شدند حتی آنهایی که در گذشته شخصیتی غالب و مقتدرداشتند هم به افرادی ترسو و تابع تبدیل شدند عملکرد درسی این گروه درآن روز به مراتب بد ترو ضعیف تر شد.

در روز دوم آزمایش برای برقراری تعادل الیوت موقعیت بچه ها را تغییر داد و گفت که روز قبل اشتباه وحشتناکی کرده و این درواقع چشم قهوه ای ها هستند که گروه برترند. آنها هم شادمانه انتقام خود را از چشم آبی ها گرفتند .الیوت این آزمایش را در بعد از ظهر روز دوم به اتمام رساند و از دانش آموزان خواست تا از هم دلجویی کنند آنها در حالی که گریه میکردند یکدیگر را در آغوش گرفتند.

صبح روز سوم الیوت به شاگردانش توضیح داد که حالا آنها در باره ی تعصب و تبعیض نژادی چیزهایی آموخته اند و دیگر میدانند که یک سیاه پوست در این جامعه چه احساسی دارد.اواز شاگردانش خواست که هرکدام تجربه ی شخصی خود را به صورت یک انشا بنویسند. بچه ها درباره ی این آزمایش دو روزه به بحث و تبادل نظر بپردازند و پیام درونی آن را به خوبی دریافت کنند.

چهارده سال بعد الیوت با شاگردانش که حالابیست و چند ساله شده بودند ،تجدید دیدار کرد. آنها خاطرات آن دو روز را با وضوح هر چه تمام تر به یاد داشتندآن تجربه ی ناب دوران کودکی تآثیری بسیارعمیق و ماندگار در زندگی آنها گذاشته بود و باعث شده بود که در تمام این سالها همواره نسبت به رفتار های متعصبانه ،مغرضانه تفرقه افکن و تبعیض آمیز،آگاهی بالا و منحصر به فردی داشته باشند.

چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, :: 22:16 ::  نويسنده : علی مهدوی
رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از اعلام نحوه ارزشیابی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی92-91خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عبدالامیر عرفی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون آیین نامه ها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش، آن دسته از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی، که شیوه ارزشیابی آنان در پایه پنجم به صورت ارزشیابی توصیفی بوده است، صرفاً در سال تحصیلی کنونی نیز مطابق این آئین نامه در امتحانات هماهنگ نوبت های خرداد و شهریور به صورت توصیفی ارزشیابی خواهند شد.
عرفی اضافه کرد: آن دسته از دانش آموزانی که در پایه پنجم ابتدایی، امتحانات خود را بر اساس آیین نامه امتحانات، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش به صورت کتبی گذرانده اند، امتحانات پایه ششم آنان نیز به صورت هماهنگ منطقه ای برگزار خواهد شد.
رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مواد درسی و نوع ارزشیابی دروس پایه ششم ابتدایی تصریح کرد: در این پایه،

قرآن دارای20 نمره ارزشیابی مستمر و20 نمره آزمون پایانی شفاهی

 دینی و اخلاق دارای20نمره ارزشیابی مستمر و کلاسی و20 نمره آزمون پایانی کتبی،

 زبان و ادبیات فارسی دارای20نمره ارزشیابی مستمر و کلاسی و20 نمره آزمون پایانی شفاهی- کتبی،

 مطالعات اجتماعی و آداب زندگی دارای20 نمره ارزشیابی مستمر و20نمره آزمون پایانی کتبی،

 ریاضیات دارای20 نمره ارزشیابی مستمر وکلاسی و20 نمره آزمون پایانی کتبی و 

علوم تجربی نیز دارای20 نمره ارزشیابی مستمر وکلاسی و20 نمره آزمون پایانی کتبی خواهد بود.

وی تاکید کرد: دروس هنر، سلامت وتربیت بدنی و تفکر و پژوهش به صورت مستمر وکلاسی ارزشیابی و شیوه ارزشیابی درس کار و فناوری متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی با اعلام این که فقط امسال برخی از دانش آموزان بر اساس این دستورالعمل ارزشیابی توصیفی می شوند، بیان کرد: برگزاری امتحانات متفرقه در دوره ابتدایی به استثنای پایه ششم در داخل کشور مجاز نیست و حداقل سن برای ثبت نام دراین امتحانات برای داوطلبان ، 11 سال تمام است.
عرفی خاطر نشان کرد: برای اولین بار این مرکز با همکاری و مشارکت معلمان مجرب و متخصص قصد دارد، بانـک نمونه سئوالات مطلوب و استاندارد این پایه را تهیه و به منظور بهره برداری معلمان به سراسر کشور ارسال کند.

  فایل ضمیمه

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ششم ابتدایی دبستان شاهد پسران آمل و آدرس shahedamol.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 439
بازدید کل : 55871
تعداد مطالب : 93
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content